søndag 7. juni 2009

102 KILOMETER!

I dag tok jeg ny rekord i å sykle langt, og det var min nyinnkjøpte racersykkel som ble med ut på tur. Her er jeg med sykkelen før avgang:
Bare for å ha sagt det med en gang, jeg er klar over at folk som er sprekere enn meg synes dette er en helt normal liten tur, men for meg som ikke er "helt der" enda, er dette en ganske stor rekord :)

Turen gikk hjemmefra, via Fjære kirke, Skiftenes og videre langs med 404 til den veien møter 41, da tok jeg til høyre retning Åmli. forbi Herefoss og tok mot Arendal da 41 kom bort til 42, så fulgte jeg igrunnen 42 helt til jeg var på Stoa. Kjørte gjennom Stoa området og tok gamle E18 til Vik, og så tilbake til Drottningborg.

Turen var 95% superfin og 5% kjip.

Det som var superfint var naturlig nok den nye sykkelen - MYE lettere å sykle på enn Hybriden! Været var i stor grad fint, men ikke for varmt. Mye fin natur på veien, og mange andre på racersykkel som hilste og nikket. Sykkeljakka var også helt genial - tynn og kjempelett!

Hva var kjipt? En regnbyge rett før Herefoss gjorde siste del av 404 såpass våt at jeg ikke turte kjøre uten å bremse nedover, og jeg ble jo litt våt. En annen regnbyge etter jeg var over på 42 var litt kjipere, ble søkk gjennomvåt, og sykkelskoene ble fylt opp med vann. Bilister med campingvogn som absolutt skulle fort forbi i regnveret selv om det kom bil i mot - skummelt og vått! Ellers hadde jeg med 1 energibar for lite, og gikk tom for krefter før jeg var hjemme... da er ikke Onsbergkleiva spesielt trivelig, ei heller Borgenbakken.

Men pyttsann, 95% kremtur var det! Vanvittig moro stort sett hele tiden!
Hadde mange pauser underveis, så det ble en del forskjell på effektiv sykeltid, og tiden turen tok. Effektiv sykkeltid ble 4 timer og 2 minutter, mens hele turen med pauser tok 5 timer og 10 minutter... regner med det går raskere etterhvert når jeg blir sprekere :)

14 kommentarer:

  1. oj! kjempeflink er du! sant det er deilig å merke at formen blir bedre? jeg sykler ikke men merker så utolig mye resulatater når jeg jogger :)

    SvarSlett
  2. Det er jo nesten merkelig at man kan forbedre formen på såpass kort tid egentlig. Da jeg startet på VK i slutten av august 2008 hadde jeg store problemer med å fullføre 30 minutter på ergometersykkelen, og nå kan jeg altså komme meg gjennom 10 mil - rett og slett utrolig deilig å bli sprekere!

    SvarSlett
  3. Er kjempe inponert over innsatsen din! må være kjekt beherske å sykle så langt :) kos deg masse videre med det nye vidunderet!

    SvarSlett
  4. Gratulerer med ny sykkel! Håper dere vil trives sammen!:)

    SvarSlett
  5. 10,2 mil er langt når man ikke har sykla på racer før! Seriøst altså, jeg sykler som regel en tur på 9 mil i helgene. men sjeldent lenger enn bukken ruta liksom. så 10,2 er langt!!

    SvarSlett
  6. Takk Annemax! Hadde mange pauser underveis på turen da... men målet er jo å sykle hele ruta uten pauser :)

    Takk for det YT! Kan nok garantere at vi kommer til å trives sammen!

    10,2 mil var igrunnen veldig landt Anita :) men som nevnt over her hadde jeg jo 3 relativt lange spisepauser i tillegg til noen korte "snyte nesa" pauser :) Får håpe kondisen kan trenes såpass at jeg kan sykle den distansen uten pauser... da er jeg klar for Bukkene Bruse :)

    SvarSlett
  7. Hei! Har nettopp oppdaget bloggen din - etter at VK har endret profil... Først har du vært covermodell, nå ligger bloggen din der - FlOTT!Du er en god inspirasjon for alle som vil endre livsstil.

    Men må spørre deg: hva synes du om den nye profilen til VK? Jeg personlig er ikke helt fornøyd med hvordan man benytter dagboken... litt knoting... Eller er det noe jeg ikke har forstått?

    SvarSlett
  8. Hei igjen. bare glem min forrige kommentar om dagboken - den funker mye bedre enn før... jeg fant ut hvor lur den er blitt:-)

    SvarSlett
  9. Gratulerer med din nye "baby" som jeg kaller mine sykler. Lykke til med syklingen!

    SvarSlett
  10. Hei Anonym! Laget denne bloggen for å kanskje kunne inspirere ihvertfall 1 til... så oppnår jeg det blir jeg glad :)
    Min erfaring med VK er at endringer er til det bedre :)

    MJ - takk, takk! Liker godt å sykle, synes det er moro å komme seg litt avgårde liksom. Skal jeg gå kommer jeg ikke spesielt langt på et par timer i forhold.
    Ser du sykler en del selv også, så du kjenner vel til sykkel-gleden :)

    SvarSlett
  11. Hvis bloggen ble laget for å inspirere ihverfall 1, er jobben gjort. Har vært på VK 1,5 mnd sikkert og det går sakte riktig rettning. Jeg har ingen sykkel, men den posetive måte du skriver på gjør så lysten til å skru av datan å gå en tur i sommervarmen ble stor :) God sommer!

    SvarSlett
  12. Hei Anonym! Kjempekoselig å høre at du ble inspirert! Er veldig genial trening å gå tur! En ting som kan være litt ekstra lurt nå i varmen er å benytte seg av morgentimer/kveldstimer til trening (alt ettersom man er A eller B menneske), da er det ikke like stekende varmt :) Husk nok vann i varmen, så satser jeg på at det blir flere turer på deg og på meg!

    SvarSlett
  13. Hei.
    Går det bra med treningen. Vil bare si at din historie er motiverende og at jeg ønsker deg en god sommer. Lykke til på veien. Livskvaliteten øker og overskudder kommer. Vennlig hilsen Ivar

    SvarSlett
  14. Takk for det Ivar! Litt mindre trening enn jeg trives med de siste to ukene, men det er sånn det må bli når man selv har sommervakt, kona skal føde når som helst, og vi har en 4 år gammel sønn som bør ha litt oppmerksomhet.
    Har nok også gått i fella å degradere "en times trening" til "for lite trening" til at jeg gidder, og så blir det ingen trening - det er en sak jeg må komme meg litt fort ut av merker jeg.
    Ville jo være rart om det ikke kom noen "humper i veien" for meg også på vei nedover i vekt og oppover i form :)

    SvarSlett