torsdag 10. februar 2011

Kan jeg gi råd?

Nei, jeg er ikke utdannet innenfor kosthold og helse, og kan heller ikke gi råd om dette.
Det jeg derimot kan er å fortelle om mine erfaringer på området - så får hver enkelt leser vurdere om det jeg opplever er noe de selv ønsker å benytte seg av.
For en god stund tilbake hadde NRK Puls en liten snutt om en kar som hadde gått på en mer ekstrem lavkarbodiett enn det jeg gjør - nemlig null karbohydrater i to år - for så å gå tilbake til "gamle vaner".
Det er særdeles lite lurt - som også reportasjen får greit frem.
Jeg spiser karbohydrater, men jeg er bare litt sær på hvor jeg får dem fra - det er relativt stor forskjell på nytteverdien av karbohydrater fra en hvetebolle og rød paprika for eksempel. Rød paprika har nesten 3 ganger så mye C-vitamin som appelsiner, og for meg blir det da en svært nyttig matvare i hverdagen, for ingen mennesker produserer sitt eget C-vitamin.
Etter påske kommer jeg gradvis til å øke mengden karbohydrater i kosten, men det er også relativt mange matvarer jeg kommer til å bruke svært sjelden resten av livet.
Så lenge kostholdet mitt gir meg det jeg trenger av energi, vitaminer og mineraler, og matglede ikke minst, så ser jeg ikke behovet for å dytte i meg matvarer jeg vet at jeg "vokser" av.
Litt færre unyttige karbohydrater i kostholdet er det svært få som har vondt av å kutte ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar