søndag 19. april 2009

Deilig å sykle ute!

Fredag 17/4 hadde jeg min første utendørs sykkeltur siden jeg ble med på Vektklubb, og jeg valgte da en rute som var myye lenger enn noe jeg har syklet ute her siden vi kom hit i 1998. Ikke at det var skummelt langt, men for meg var det nesten 3 ganger så langt som jeg noensinne har syklet her sørpå.

Ruta mi gikk fra Drottningborg, til Vikkilen, Vik, Fevik, Nedenes og til en bro over Nidelven ved Hisøya, der snudde jeg sykkelen retning Stoa et stykke, før jeg tok gamle E18 hjemover igjen.

3,8 mil ble den turen, og jeg merket at utesykling var en HELT annen trim enn innesykling!

Jeg fikk pulsklokke i romjula 2008, og har ikke forbrent så mange kalorier på trening noen gang som på den sykkelturen... nesten 1800 kcal!


I dag var jeg klar for min tur nummer 2, og dro ut på en tur som skulle være ca 6 mil, og med mer bakker...

Ruta gikk fra Drottningborg, Dømmesmoen, Rorevannet, Skiftenes og oppi noen bakker gikk det en grusvei med skilt mot Birkeland, så kom det skilt mot Risnes (tror jeg det var), og da kom jeg til Reddal etterhvert, Landvik Kirke, Rorevannet, Dømmesmoen, Vik, Golfbanen og hjem... Det ble 6,2 mil - og det føltes myye lenger enn 3,8 mil altså!

3 000 kcal ble svidd vekk... en grusing av gammel kcal rekord fra fredag.
Kommer nok til å holde meg til noe kortere turer enn 6,2 mil - blir noe tidkrevende i hverdagen med sånne turer på over 3 timer.

6 kommentarer:

  1. Jeg turte aldri ta med sykkelen min da jeg flyttet til Bergen (er så altfor glad i den, og har sett altfor mange nakne sykler), så jeg savner den hver dag solen skinner.

    Men 6,2 mil? Yikes... har dere ikke bakker der?

    SvarSlett
  2. Ville ikke like å se min sykkel sånn nei... huffameg... triste greier!
    Skjønner godt du savner sykkelen din altså, er veldig deilig treningsform!
    Den 6,2 mil turen hadde noen reale bakker ja, Grøsle kleiver - høres det ikke fristende ut?
    Skal nok sykle noen flere 3-4 mils turer før jeg tar den 6 mils turen igjen :)
    Skal også ha med meg mer næring på neste langtur... var litt sliten den siste mila...

    SvarSlett
  3. Vet ikke hva "grøsle" er men det høres ikke fristende ut, nei :P

    SvarSlett
  4. Skiltet stod der Risdal på! De første bakkene opp fra Skiftenes er Rynning kleiver etter siste gåden på venstre side før begynnelsen. Så går turen nedover mot Syndle (drikkevannet vårt sammen med Rore) det er Holdalskleiver før det gå oppover mot grusveien mot Birkeland(Grøsle). Kleivene oppover før krysset og videre mot Herefoss er Grøslekleiver. Disse ble bygd for hest i 1880 - 82. Var fryktlige helt til i begynnelsen av 1970 tallet da de ble utbygd og asfaltert. Tallet 1880 står i fjellet like ovenfor broa. det var stor stas når jeg som liten klarte å sykle opp disse kleivene uten å gå av sykkelen (uten gear)! Spør Dag Otto hvordan de var. Mye svette er lagt igjen der!

    SvarSlett
  5. Takk takk Anonym!
    Alltid nyttig når noen som kan lokale stedsnavn kan hjelpe en som meg som ikke kan!
    Har ikke så mye kontakt med Dag Otto selv om jeg bor i byen han kommer fra, men skulle jeg være så heldig å treffe på han skal jeg da høre om hans erfaringer med Grøslekleiver.
    Spørs om ikke jeg snart får prøve meg opp hele veien der jeg også da, og ikke "stikke av" inn grusveien retning Birkeland :)

    SvarSlett
  6. Beklager at jeg er sein til å svare deg, men holder med deg i å ta grusveien forbi Grøsle, Valborgland, Gusdal, Fillingtveit og ned veien mot Risdal. Når du sykler mot Herefoss så er der bare en liten kilometer igjen før du er på toppen av kleivene. Der heter det Ura. Om du virkelig skal ha en lang tur i fint vær bør du sykle til Herefoss og videre opp til Hynnekleiv og så ned Froland mot Blakstad, Løddesøl. Da kommer du ut på Vik. Da bør man være litt ekstra sprek, men når du kommer opp Grøsle kleiver er det verste gjort unna av oppover bakker. Lykke til med treninga og husk å nyte turen også. Mange fine plasser for rast på denne ruta!

    SvarSlett